Z Point Lynas na Puffin island

Podívejte se na následující obrázek:

slunna britanie

Také se vám zdá v přímém rozporu s tím, co jste se o anglickém klimatu učili ve škole? Popravdě řečeno si za ty tři roky tady neuvědomuju žádný jiný den, kdy by předpověď počasí vypadala podobně optimisticky. Jenže, ač se jednalo o sobotu, já musel do práce…

Sea Kayaking Symposium – Holyhead 2009

Letos jsme se opět vypravili na sekajakářský velkosraz na welsškém Holyheadu. Základní struktura symposia byla obdobná jako v loňském květnu. Pokud chcete srovnávat, naši loňskou dvoudílnou reportáž lze mj. dohledat zde. Už jsme tedy věděli, že nás čeká výběr z mnoha „workshopů“, do kterých se zapisovalo chaoticky na jednotlivé listy A4 nesystematicky rozmístěných po celkem malé místnosti a bojovalo se o limitovaný počet míst jako na populárních seminářích na vysoké. Nabídka se příliš nezměnila, znova zahrnovala techničtější záležitosti jako opravy lodí v terénu, nejrůznější typy záchran na moři, hraní si v peřejích, nespecifikované půl i celodenní výlety, stejně jako odborné akreditované kursy jako obsluha vysílačky nebo navigace. A předpověď počasí byla oproti loňskému sobotnímu sychravu a nedělní mlze alespoň na víkend úplně letní – sluníčko, celkem teplo a vítr F4-5, vlny přiměřené.

Seakajakování na Isle of Mull – 3.díl: Staffa, Gometra a Loch Tuath

Budíček v pět ráno nic moc, ale co by člověk ve Skotsku kvůli počasí neudělal, že ano? Vykoukli jsme ze stanů a Kája konstatoval: „ Je to blbý, nefouká, je celkem hezky, to asi budeme muset pádlovat“. A měl pravdu, vlny se sice i nadále vlnily, ale jinak se zatím nedělo nic ze slibovaných pohrom, takže jsme posnídali, vše zabalili a krátce před sedmou už zdálky opět míjeli Little Colonsay a mířili na jihozápad ke Staffě. Pracovně jsme ji překřtili na tovární halu – čedičová Staffa opravdu zdálky připomíná svojí pravoúhlostí spíš lidský než přírodní výtvor. A to se ještě v jejích útrobách schovává několik mořských jeskyní, včetně největší z nich – Fingal’s Cave. Prostě dostatek záminek k návštěvě.

Seakajakování na Isle of Mull – 2.díl: Loch na Keal, Ulva a Little Colonsay

Po průzkumu jihozápadního cípu ostrova Mull jsme v úterý ráno sbalili stany a přesunuli se kousek na sever do střední části ostrova. Vzdušnou čarou je to sice kousek a z tábořiště jsme skoro viděli náš cíl, ale než se tam člověk po úzkých a klikatých silničkách okolo všech zálivů dokodrcal, bylo už odpoledne. A jako na potvoru bylo celou tu dobu, kdy jsme seděli v autě, úplně nádherně.

Seakajakování na Isle of Mull – 1.díl: Ross of Mull a Iona

Naprostou většinu času tady jezdíme na seakajacích jen ve dvou, protože se nám nějak nedaří k sobě sehnat společnost. A když už jednou vyrazíme ve třech, je to s kamarádem z Čech…

S Kájou jsme byli domluvení už od začátku roku, že si přijede vyzkoušet jízdu na mořském kajaku ve zdejších studenějších vodách. V plánu byl týdenní výlet někam do Skotska, kam počasí dovolí a potom účast na seakajakovém symposiu na Anglesey.

Falls of Lora

Falls of Lora jsou přílivovou peřejí v ústí Loch Etive několik kilometrů od Obanu. Rozdíl mezi přílivem a odlivem je v této části Skotska klidně i pět metrů a voda se musí z/do  dlouhého zálivu dostat přes úzké a mělké hrdlo. Díky tomu se zde vytváří za příhodných podmínek docela působivá peřej, kterou nadšeně vyhledávají vodáci jako místo na dovádění. Zájemci si mohou najít časy, kdy je peřej aktivní, stejně jako spoustu fotografií prohlédnout na stránkách http://www.fallsoflora.info/.

Do Obanu jsme okolo projížděli již několikrát, ale doposud se nám nepodařilo tu být ve správnou dobu. Tentokrát jsme se zde zastavili cestou na ostrov Mull, aniž bychom čekali, že se bude něco podstatného dít. O to větší bylo naše překvapení při pohledu na spoustu zpěněné vody…

IMAG0033

Lleyn podruhé

Jak si nejlépe užít první jarní den? Nakonec jsme z možných variant vylosovali výlet na kajaku, a to dokonce ambiciózně dvoudenní. Dokodrcali jsme se do skoro středního Walesu na poloostrov Lleyn. Není zase až tak daleko, ale pořádná silnice tam nevede. O půlnoci jsme skončili na opuštěném parkovišti u Porth Oer (Whistling Sands) – kde ovšem kromě nás – světe div se, parkovala další dvě auta s kajaky na střeše. Ti ale nakonec vyráželi opačným směrem.

Vánoční seakajakování

O Vánocích byl náš místní klub neuvěřitelně aktivní a stihl naplánovat tři (ano, opravdu celé tři) akce vhodné i pro mořské kajaky! Dvě z nich se bohužel konaly v době, kdy jsme přebývali v Matičce stověžaté, ale alespoň na tu třetí jsme už byli v Liverpoolu. Hanka musela bohužel do práce, ale alespoň já jsem neodolal a na akci se nahlásil. Plán byl pěkný – vyrazit okolo jedenácté dopolední a pádlovat na Hilbre Island a zpátky, dokud nám bude zbývat nějaká voda pod loďma. Někteří si na jméno Hilbre možná vzpomenou z dřívějška (fotky tady a částečně i tady). Je to přílivový ostrov v deltě řeky Dee kousek od Liverpoolu, na který jsme se již několikrát vypravili suchou nohou za odlivu, ale ještě nikdy jsme na něj nepřijeli po vodě. A protože je to jedna z místních oblíbených kajakářských destinací, cítili jsme to jako handicap, se kterým by se mělo něco podniknout – jenže člověk míní a Penninsula mění.

Slané tulení pozdravy

Dej pozor, až poneseš kajak. Ty namrzlé chaluhy děsně kloužou…

Přestože v pátek večer jsme tu měli mlhu hustou tak, že by se opravdu dala krájet, lodě na Mersey nestačily houkat podle pravidel lodního provozu a celkově to vypadalo s výletem spíš beznadějně, riskli jsme to, vyhrabali se v sobotu brzo ráno mlhou do stodoly pro kajaky.